14. All I have to say, thank You Lord!

18 maart 2016 - Freetown, Sierra Leone

Friday 18th March

Last day….en die beleef ik met gemengde gevoelens. Ik heb heel veel zin om weer naar huis te gaan. Iedereen weer te zien, te spreken. Ik zie ook wel weer uit naar ’n goed bed, ’n warme douche, een bakje echte koffie en eindelijk tijd om écht bij te komen. Maar ik zou hier ook willen blijven en ’n deel van m’n hart blijft hier achter. Ik hou van de mensen, ik geniet van het werk, ik hou van het klimaat (elke dag zon…!). De tijd hier is voorbij gevlogen.

Vandaag in de pauze mijn laatste ‘sun-bath’. Iets wat de Sierra Leoners absoluut níet begrijpen. Waarom gaat iemand in vredesnaam in de zon zitten, iedereen bij hen is ‘tired of the sun.’ Ik leg hen uit dat bij ons de zon schaars is en dat ik m’n voorraad zonnestralen zo weer ’n beetje aanvul…. Ze zeggen ’t te begrijpen, maar de vraagtekens in hun ogen, spreken boekdelen…

Omdat het de laatste dag van de cursus is, is het dus ook weer tijd voor the celebration vanwege de certification. De groep begint op ’n prachtige manier met het zingen van het lied ‘What shall I say? All I have to say, Thank you Lord.’ Ik kan me geen krachtiger samenvatting van mijn tijd hier voorstellen. Diep dankbaar! Dankbaarheid voert in het leven van de mensen hier überhaupt wel de boventoon. Ze kunnen zomaar opeens zeggen ‘Thank you Jesus’. Toen ik een keer vroeg wat ze daarmee wilden zeggen, zeiden ze ‘nou gewoon, omdat we het fijn hebben met elkaar, we deze cursus krijgen, dat Hij voor me zorgt, dat we Jezus kennen’. Toen één van de trainers een keer vroeg of haar uitleg voldoende duidelijk was en de deelnemers dat bevestigden zei ze ‘Thank God’. Was het eten lekker? ‘Thank God’. Heb je goed geslapen? ‘Thank God’. Je hebt ‘r soms je gedachten bij, maar ook hierin krijg je weer ’n spiegel voorgehouden. Zij maken Paulus aansporing ‘Dankt God in alles, want dit is de wil van God’ wel heel concreet.

Mijn hoofd is vol, mijn batterij is aardig leeg, maar ‘all I have to say, thank You Lord. Voor energie, voor kracht, voor de klik, voor de gave contacten, voor de vreugde en het plezier, de mogelijkheid om hier te mogen werken,  voor de getuigenissen, voor de devotions, voor de liefde, voor de special blessing of Jesus Christ, (zoals ze dat in Sierra Leone zo mooi zeggen)’.

1. Thea:
    19 maart 2016
    Goede reis terug Petronelle!
  2. Agatha:
    21 maart 2016
    Leuk en mooi je verslagen te lezen. It was a blessed time!